Forslaget til ny NTP (2025-2036)

NTPSamferdselsminister Jon-Ivar Nygård og fiskeri- og havminister Cecilie Myrseth presenterte 22. mars Nasjonal transportplan 2025-2036 (Foto: regjeringen.no sin pressekonferanse)

I fremlegget til NTP 2025-2036 foreslår regjeringen å bruke 1308 milliarder kroner, 100 milliarder av disse er berammet i bompenger.

Her er fylkesvis oversikt over prosjekter og tiltak i forslag til Nasjonal transportplan 2025-2036 som berører E16:

Vestland:

Fellesprosjektet E16 Arna-Stanghelle/Vossebanen

Prosjektet er en del av hovedkorridoren for transport mellom Oslo og Bergen. Prosjektet skal løse dagens utfordring på strekningen med skredfare og trafikksikkerhet, samt oppfølging av tunnelsikkerhetsdirektivet. Prosjektet erstatter dagens seks tunneler som ikke oppfyller direktivets krav til utbedring av tunneler på TEN-T. Ny vei og jernbane skal være trygg og driftssikker, redusere reisetiden og gi økt transportkapasitet.

Ny løsning skal også gi grunnlag for regional utvikling og utvidet arbeidsmarked mellom Bergen og Voss. Ferdigstilt prosjekt vil også bidra til redusert reisetid og økt godskapasitet mellom Oslo og Bergen.

Dagens E16 på strekningen er en tofeltsvei som ble bygget ut over en lengre tidsperiode fra 1960-tallet og frem til 1991. En stor del av veien har lav standard, og mange av tunnelene er gamle med dårlig kurvatur. Strekningen er ulykkesutsatt og det er lange omkjøringsruter ved stengning. Både for vei og bane er det utfordringer med sidebratt terreng som gir stor fare for skred og stein sprang.

Ny E16 på strekningen Arna-Stanghelle er i stor grad et tunnelprosjekt. Bygging av vei og bane som fellesprosjekt innebærer et felles rømmingssystem mellom vei- og banetunneler og tekniske løsninger. I byggefasen vil fellesprosjektet innebære store fordeler gjennom felles byggherre­organisering, felles massehåndtering, felles entrepriser og prosjektering og mulighet for effektiv vekseldrift ved tunneldriving. Mellom Arna og Trengereid bygges ny E16 med to tunnelløp (firefeltsvei). Videre mot Stanghelle bygges veien med ett løp (tofeltsvei), samtidig som det tilrettelegges for senere utbygging til toløpstunnel dersom trafikkutviklingen i fremtiden krever det. Fartsgrensen på ny vei mellom Arna og Trengereid blir 90 km/t og 80 km/t videre mot Stanghelle. Dette vil gi en reisetidsreduksjon på om lag 10 minutter. Sum investeringer, 17,8 milliarder kroner (vei) Regjeringen legger opp til å starte utbyggingen i første seksårsperiode.

E16 Hylland-Slæn

E16 mellom Hylland i Aurland og Slæn i Voss kommune går gjennom Nærøydalen, som er utsatt for skred og steinsprang, og er ofte stengt. Tunnelene i Stalheimskleiva innfrir ikke kravene i tunnelsikkerhetsforskriften. Det er behov for å bedre trafikksikkerheten, redusere faren for skred og innfri forskriftskravene. Strekningen har vedtatt reguleringsplan. Sum investeringer, 2,5 milliarder kroner.

Innlandet:

E16 Fagernes - Hande ligger i Statens vegvesens utviklingsportefølje.

Buskerud:

E16 Skaret-Hønefoss

Strekningen har høy trafikk. Skiltet hastighet varierer mellom 50, 60, 70 og 80 km/t. Det er tidvis dårlig fremkommelighet, store forsinkelser og mye kø. Ulykkesbelastet. Aktuelt tiltak er, av hensyn til trafikkmengden, ny firefeltsvei. Kostnad 13,9 milliarder kroner.

E16 Nymoen-Eggemoen

Dagens vei har varierende standard og lav hastighet. Eggemobakken er svært bratt og gir utfordringer særlig på vinterstid. Strekningen er en videreføring av E16 Eggemoen-Olum som åpnet i 2022. Prosjektet vil gi kortere reisetid, avlaste Hønefoss og inngå i Ring 4 nord for Oslo. Det foreligger vedtatt kommunedelplan for strekningen. Sum investeringer, 2,1 milliarder kroner. 

Alt om NTP 2025-2036 her (regjeringen.no)

 

» Flere saker