Tidlig i hver kommunevalg-periode er det tradisjon for at Stamvegutvalgets medlemmer tar en befaring, eller studietur, langs hele eller store deler av E16 mellom Sandvika og Bergen.
Dette for å få bedre innsikt i ferdigstilte, påbegynte eller planlagte prosjekter langs strekningen, og slik ha hele E16 i bakhodet når man snakker samferdsel med sentrale aktører.
Studieturen hadde noen sentrale stopp langs ruta, og flere orienteringer på bussen, der representanter fra Statens vegvesen, Norsk Lastebileier-forbund, ordførerne i sin respektive kommune eller andre pådrivere for vegprosjekter, som eksempel K5-alliansen, informerte om status og framdrift.
Fra Skanska sin brakkerigg ved Skaret: Fra venstre: Øyvind
Storløkken (SVV), Bjørn Ivar Gunhildgard (Norsk
Lastebileier-forbund), Marit Hougsrud (Sør-Aurdal), Stian Bakken
(Ringerike), Knut Arne Fjelltun (Nord-Aurdal), Tonje Ljones
Såkvitne (Voss), Bente Lindahl (VNK), Jørand Ødegård Lunde (Vang)
og Inger Torun Klosbøle (Innlandet fylke). (Foto: Lene
Hovi)
På Statens vegvesens kontor i Sandvika ble deltakerne godt informert om Bjørum-Skaret, som trolig åpner for trafikk i november. Mye av anlegget er ferdig, men det gjenstår omfattende testing av det tekniske. Delprosjektleder i SVV, Øyvind Storløkken, ble med følget videre på bussen opp til Skanska sin rigg ved Skaret og fortalte detaljert om prosjektet underveis.
Videre fra Skaret fikk følget informasjon fra varaordfører i Ringerike, Stian Bakken. E16 og Ringeriksbanen har vært inn og ut av NTP, og Bakken fortalte om utfordringene både ved eksisterende E16-strekning og planleggingen av ny trasé.
Fra Hønefoss tok Bjørn-Ivar Gunhildgard fra Norsk Lastebileier-forbund mikrofonen og tok oss med på strekningen opp og forbi Nes i Ådal. Smal, svingete og med noen innsnevrede bruer gjør dette til en del av E16 som er utfordrende for tungtransporten. Det er snakk om å ta i bruk Valdresmodellen for å utbedre her.
Opp til Bagn i Sør-Aurdal har det lenge vært god veg, og med Bagnskleivtunnelen, som åpnet i 2019, kunne ordfører Marit Hougsrud slå fast at det her er gledelig lite å klage over.
Knut Arne Fjelltun hadde mikrofonen videre opp og forbi Fagernes og forklarte hvor et samlet Valdres ønsker å få ny trasé utenom sentrum. I Fagernes ble det en stopp der følget fikk orienteringer fra Fjelltun selv, arealplanlegger Steinar Tvedt og Anne Grethe Hestenes fra SVV.
Videre ble den snart ferdigstilte utbedringen mellom Hande og Vang (Valdresmodellen) befart med innspill fra Fjelltun, Haldor Ødegård og Jørand Ødegård Lunde. Mellom Lomen og Hausåker er siste del av dette prosjektet nå godt i gang og skal stå ferdig i 2027.
Jørand Ødegård Lunde tok følget videre gjennom Vang og opp til Filefjell, via nye tunneler på strekningen. Rødølstunnelen (åpnet 2020) og Hugaviktunnelen (åpnet 2022) har E16 blitt mye tryggere og mer effektiv i begge ender av Vang.
Filefjellprosjektet ble åpnet i 2020 og etter 10 års anleggstid har denne fjellovergangen blitt landets mest vintersikre og tar mye av trafikken når vær og klima stenger øvrige fjelltraséer.
I Lærdal ble følget tatt imot av Audun Mo og innlosjert på Husum Hotell. Susanne Svardal fra SVV er prosjektleder for oppgraderingen av Lærdalstunnelen og orienterte om dette prosjektet som er ventet å starte i 2026.
Neste dag startet med årsmøte i Stamvegutvalget før turen gikk videre gjennom Lærdalstunnelen og opp Nærøydalen. Her så følget rassikringsprosjekt ved Gudvangen, det gryteklare prosjektet Hylland -Slæn, og nærmere Voss - den pågående utbedringen ved Åsbrekkegjeldet - Skromle bru. Linda Stand fra SVV var med bussen mellom Lærdal og Voss for å informere detaljert om strekningen.
I Voss ble deltakerne møtt av Atle Kvamme i K5-alliansen. Fellesprosjektet Arna-Stanghelle ble her gjort grundig rede for, samtidig som vi ble fortalt at det jobbes med å få fellesprosjektet helt fram til Voss.
Her ble det også orientert om planer for og mangler av ladestasjoner og døgnhvileplasser for tungbiltransporten langs E16.
Siste stopp på studieturen ble lagt til Stanghelle som per i dag er endepunktet på det kommende Fellesprosjektet fra Bergen/Arna. Her fikk vi se hvor det planlagte innslaget for tunnelene på Stanghelle-siden vil komme ut i landskapet.
Atle Kvamme i K5-alliansen
informerte om Fellesprosjektet Arna-Stanghelle under lunsjen i Voss
(Foto: Lene Hovi)
Tekst: Lene Hovi
Portalansvarlig for Stamvegutvalget.no